Kineska kaligrafija

Kineska kaligrafija je umjetnost pisanja na istoku Azije. Prisutna je kod svih kultura koje koriste kineske znakove, dakle, nije ograničena isključivo na Kinu, već je prisutna i u Japanu i Koreji. U ne tako davnoj povijesti od svake se educirane osobe u tim zemljama očekivalo da dobro i lijepo piše. Danas, kada se govori o kineskoj kaligrafiji, ne misli se samo na sredstvo komunikacije, pismo kineskog jezika, motoričku vježbu svima dostupnu, već i na mogućnost da zapis, uza sve navedeno, postane i vrhunsko umjetničko djelo.

U kineskoj kaligrafiji materijal uvjetuje tehniku. Kineski kist, toliko različit od europskih, napravljen je od duge mekane životinjske dlake, najčešće kozje, a linija, glavna izražajna komponenta kineske kaligrafije, dobiva se korištenjem vrha kista. Kist se ne kontrolira isključivo voljom, već se s kistom stupa u partnerski odnos visokim stupnjem koncentracije i osjećajem za doziranje pritiska. Dobar rezultat se postiže u suradnji s kistom, a ne njegovim grubim forsiranjem. Svaki kist ima svoje karakteristike i svoju namjenu. Nema apsolutno dobrog ili apsolutno lošeg kista, već će izbor kista zavisiti od podloge (poroznosti papira), načinu pisanja (spremamo li se pisati kaishu, caoshu ili nešto treće) i veličine znakova.

Kineski papir, koji iz povijesnih razloga zovemo još i ‘rižin papir’ (nije napravljen od riže već može biri napravljen od različitih materijala, između ostalog i od rižine slame), ne dozvoljava popravljanje, naknadno dodavanje ili brisanje. Linija smije biti samo ona prava, jer se pokušaj naknadne intervencije primjećuje. To što se ne popravlja i ne uljepšava, i daje kineskoj kaligrafiji jednu dozu neposrednosti. Bez obzira na to što su neke od kineskih kaligrafija stotinama godina stare, izgledaju svježe, netom napisane, kao da nam se autor obraća upravo sada.

Treba napomenuti da u kineskoj kaligrafiji, gdje materijal uvjetuje tehniku, nije svaka slika remek-djelo. Mnogo se ispisanog papira baca, a od nekoliko pokušaja zadržava se samo onaj kojime je autor vrlo zadovoljan, ostali se uništavaju. Izabrano djelo se kasira dodavanjem još dva sloja papira, i tek tada površina slike ili kaligrafije postaje ravna. Ovakav način rada u Europi nije bio moguć između ostalog i zato jer se nije proizvodio dovoljno tanak, a kvalitetan upijajući papir. Iz naše današnje perspektve ne možemo ne primijetiti racionalnost i štednju pri upotrebi materijala te tradicionalne kineske tehnike.

Kada gledamo kinesku kaligrafiju, prvo je percipiramo kao cjelinu, a zatim nađemo početak prvog znaka, koji se na tradicionalnim kaligrafijama nalazi u gornjem desnom uglu, te pogledom pratimo liniju, klizeći pogledom po njoj. Na taj način ponovno ‘pišemo’ kaligrafiju. Tim iskustvom, njegovim trajanjem u vremenu, dijelimo autorov originalni užitak pisanja. U Kini se u izložbenim pristorima mogu vidjeti posjetitelji koji dugo stoje pred nekim umjetničkim djelom. Ako je to kaligrafija, znači da je ponovno pišu. Ako je to pejzaž, lutaju po njemu.

Kada se radi o gledanju kineske kaligrafije, prednost Kineza je u tome što oni znaju redoslijed poteza i značenje znakova, jer je to sistem pisanja kojim se i sami služe. Dakle, imaju praktično znanje o tome kako je kaligrafija nastala. S druge strane, velika usredotočenost na značenje znakova često odvraća pažnju s kompozicije i kvalitete kaligrafske linije, a baš njoj se treba pokloniti velika pažnja pri vrednovanju kineska kaligrafije. U Kini se kaže da način na koji su napisani kineski karakteri otkriva stupanj iskrenosti s kojim je kaligrafija napisana, te da je u kaligrafiji nemoguće ‘prevariti’ jer će linija ‘odati’ i najskriveniji kutak istinske namjere onoga tko ju piše. Stranci, bez obzira na to što ne znaju pročitati kinesku kaligrafiju, mogu uživati u plesu kaligrafske linije. Dakle, kinesku kaligrafiju se ne mora nužno znati pročitati da bi se u njoj uživalo. Nadilazeći svoju semantičku ulogu ona i na potpunog laika ostavlja utisak apstraktne umjetnosti - vizualnog elementa s izraženim estetskim karakterom.

Iva Valentic
Zagreb, 30.3.2012

Podijelite s prijateljima...Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin